Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) a făcut o analiză a situației actuale generate de contextul epidemiei de coronavirus, arătând că învățământul online este bun, dar nu este accesibil oricui, dar a vorbit și despre modul în care poate fi salvat an școlar. Omul dedicat Educației crede că, în cazul prelungirii suspendării activității didactie, s-ar impune diminuarea vacanței de vară și renunțarea la cea de-a doua sesiune de BAC.
Analiza a fost postat de președintele ARACIP pe pagina de facebook și o redăm mai jos integral:
„Încep să apară, pe FB, postări de genul «Copiii de la XXXXX sunt mega-entuziasmați ca au luat acasă laptopurile, cărți, jocuri, materiale. Ei erau deja obișnuiți cu toate platformele online, dar o să le lipsească interacțiunea la joacă și la proiectele începute în campus».
Și chiar începe să mă enerveze entuziasmul postărilor în privința învățării la distanță, de pe platforme online (gratis sau cu plată). Gata ne-am scos! Unii chiar supralicitează: nici după ce trece coronavirusul nu va mai fi nevoie să meargă la școală
Repet, ar trebui să ne gândim și la cei vulnerabili, nu numai la cei cu resurse: câți dintre școlerii de la noi au laptopuri personale sau la școală, pe care să le ia acasă? Câți beneficiază, la clasă, de cărți, jocuri, materiale? Câți sunt, deja, obișnuiți cu platforme online (pentru învățare, să fie clar)? Câți au proiecte și câți beneficiază de facilitățile unui campus? Câți profesori pot și vor să lucreze online? Câți au beneficiat de formare specifică pentru facilitarea învățării la distanță, pe platforme online? Poate să-i oblige cineva să facă acest lucru, dacă nu au beneficiat, în prealabil, de formare în acest sens?
Ar trebui să fim atenți ca măsurile anti epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?
Cred că ar trebui să ne gândim foaaarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună.
Chiar cu prețul ca elevii și profesorii să aibă câteva săptămâni în minus de vacanță iar examenele să se dea, pe căldură, în clase fără aer condiționat (așa cum s-a procedat, de altfel, în ultimii aproape 100 de ani). Se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat.
Și, pentru viitor, «si vis pacem, para bellum» și să vedem ce am învățat și cum vom proceda la viitoarea criză. Care sigur va veni.“
Sursa text și foto: Facebook Șerban Iosifescu