Agenția a confirmat la „BBB-“ ratingul datoriei pe termen lung. Profilul Brașovului este limitat de ratingurile de țară.
Fitch Ratings a îmbunătățit vineri perspectiva Brașovului, de la negativă la stabilă, și a confirmat la „BBB minus” ratingul pentru datoria pe termen lung în valută și monedă locală. Ratingurile noi se referă la municipiul Brașov, dar și la municipiile București, Oradea și Buzău.
Din punctul de vedere al agenției, aceasta înseamnă că performanța operațională și ratele de îndatorare ale Brașovului și celorlalte municipii vizate vor rămâne în concordanță cu ratingurile „BBB-” pe termen mediu, în ciuda presiunilor asupra bugetului orașului, cauzate de creșterea prețurilor și de efectele negative continue la nivel macroeconomic date de războiul din Ucraina.
Performanța Brașovului este limitată de ratingul României, iar comunicatul Fitch vine după ce, pe 24 martie, agenția a revizuit perspectiva de țară de la negativă la stabilă și a reconfirmat ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută.
Fitch evaluează Profilul de credit autonom (SCP) al Brașovului la „BBB plus”, reflectând o combinație între un profil de risc „scăzut spre mediu“ și sustenabilitatea datoriei în partea superioară a scorului „aa“.
Profilul de risc „Scăzut spre mediu” reflectă un risc moderat față de orașele similare din lume în ce privește slăbirea în mod neașteptat a capacității sale de a acoperi serviciul datoriei prin soldul operațional în perioada 2023-2027. Acest lucru se poate datora veniturilor mai mici decât cele așteptate, cheltuielilor mai mari decât cele așteptate sau unei creșteri neprevăzute a datoriilor sau a cerințelor privind serviciul datoriei.
Robustețea veniturilor: „Mediu” înseamnă că baza de impozitare a orașului este diversificată, fără risc de concentrare. Impozitele și taxele, care au reprezentat aproape 85% din veniturile operaționale ale Brașovului în 2022 (estimarea Fitch), sunt moderat legate de ciclul economic, cu un impozit pe venitul personal (PIT) dominant la peste 50% din veniturile din exploatare. Impozitele și taxele locale sunt determinate de veniturile din impozitele pe proprietate (25%), care sunt supuse evaluării proprietății și pot fi mai volatile, dar au crescut constant în ultimii ani, după îmbunătățirea evaluării proprietăților și a ratelor de colectare.
Transferurile curente provin în mare parte din redistribuirea sumelor defalcate din TVA de la guvern și, în ciuda faptului că au fost supuse evaluării anuale, au reprezentat o sursă de venit destul de stabilă, lucru care Fitch se așteaptă să rămână valabil cel puțin până în 2027.
Fitch evaluează capacitatea Brașovului de a genera venituri suplimentare ca răspuns la o posibilă criză economică ca fiind „Mai slabă”, la fel cu alte orașe românești evaluate. Cotele impozitului pe venit sunt stabilite de guvernul central. Din acest motiv, Brașovul are o flexibilitate modestă în ceea ce privește cotele impozitului pe proprietate și o anumită marjă de manevră în privința taxelor și taxelor colectate. Fitch presupune că o astfel de libertate suplimentară ar acoperi mai puțin de 50% dintr-o scădere rezonabilă a veniturilor, așteptată într-o recesiune economică. Din punctul de vedere al agenției, accesibilitatea impozitării suplimentare a orașului este scăzută.
Sustenabilitatea cheltuielilor: „Mediu”. Principalele responsabilități ale Brașovului sunt cel mult moderat legate de ciclul economic, precum transportul (20%), cultura și educația (28%), protecția mediului (10%) sau dezvoltarea economică (6%), ceea ce ajută la asigurarea previzibilității cheltuielilor. Elementele care pot fi mai sensibile la ciclul economic sunt locuințele sociale și asistența socială și reprezintă aproximativ 20% din cheltuielile de funcționare ale Brașovului. Fitch se așteaptă ca municipiul să mențină un control moderat asupra creșterii cheltuielilor de exploatare, care în ultimii 10 ani a fost în general în concordanță cu creșterea veniturilor.
Ajustarea cheltuielilor: „Mediu”. Brașovul poate reduce cu ușurință o mare parte din investițiile sale, care au variat între 5% și peste 30% din cheltuielile totale (2022: 32%; estimare Fitch) în perioada 2012-2022, și au constat în principal în drumuri, transport public, apă, canalizare, managementul deșeurilor, instalații de încălzire și școli. Flexibilitatea suplimentară provine din cheltuielile bugetate, care sunt de obicei cu 10%-15% mai mari decât cheltuielile reale, astfel încât fondurile reziduale pot fi utilizate pentru a acoperi cheltuielile de urgență
Robustețea pasivelor și a lichidității: „Mediu”. Fitch a crescut cadrul individual al Brașovului pentru gestionarea datoriilor și lichidităților la „Interval mediu” (de la „Mai slab”) pentru a îmbunătăți comparabilitatea cu similarii internaționali. Brașovul are o structură de datorie complet amortizabilă, fără datorii pe termen scurt și lichiditate ridicată. Presiunea asupra datoriei orașului a scăzut în ultimii 10 ani și în prezent nu este expus riscului valutar.
Datorii și flexibilitatea lichidității: „Mediu”. Fitch consideră că sprijinul de urgență al lichidității din partea guvernului este suficient pentru a satisface potențialele nevoi ale Brașovului. Deși avea acces la Trezoreria Statului, Brașovul avea o cantitate mare de lichiditate disponibilă la sfârșitul lui 2022, acoperind de peste 25 de ori serviciul datoriei programat. Fitch evaluează sustenabilitatea datoriei Brașovului la sfârșitul superior al categoriei „aa”.
Fitch estimează că soldul operațional al Brașovului s-a consolidat la 180 de milioane de lei la sfârșitul lui 2022, de la 135 de milioane de lei la sfârșitul lui 2021. Ca și alte orașe din România, acest lucru subliniază rezistența orașului la criza energetică și impactul secundar al războiului din Ucraina. În 2022, creșterea veniturilor, în principal transferurile suplimentare (TVA) de la guvern și ponderea orașului în produsul intern brut național au compensat mai mult decât creșterea cheltuielilor condusă de inflația și prețurile la energie mai ridicate și de o creștere a prețurilor la materialele de construcții. Cu toate acestea, cazul de rating al Fitch presupune în mod conservator că soldul operațional va scădea în perioada 2023-2027 la o medie de aproximativ 50 de milioane de lei.
Fitch Ratings este una dintre cele mai importante agenții de rating din lume, alături de Moody’s Corporation și Standard & Poor’s, și una dintre cele trei agenții acreditate de Comisia pentru Bursă și Evaluări Mobiliare a SUA să furnizeze informații pe care firmele financiare trebuie să se bazeze în anumite scopuri de reglementare. Compania a fost înființată în anul 1913 în New York City și are în prezent două sedii, unul la New York și celălalt la Londra.