Problemele legate de liberalizarea pieței energiei sunt departe de a fi rezolvate, deși au trecut trei săptămâni de când au apărut o serie de controverse în spațiul public. Autoritățile încearcă să introducă niște artificii legislative, care prevăd discounturi mai degrabă iluzorii pentru milioanele de consumatori casnici trecuți automat pe serviciul universal. Dacă analizăm soluțiile propuse de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și Ministerul Energiei, constatăm că acestea dau naștere la alte întrebări.
Aproape 6 milioane de consumatori, care până în decembrie erau în regim reglementat, au fost trecuți de la ianuarie în serviciul universal oferit de cei patru mari furnizori de ultimă instanță, ENEL, CEZ, Electrica, E.ON.
Această trecere a fost făcută automat, pentru mulți fără știința lor, la un preț de serviciu universal care este mai mare decât dacă ar fi fost încheiate contracte pe piața concurențială și mult mai mare decât plăteau consumatorii casnici în luna decembrie, când se aflau în regim reglementat.
În condițiile în care s-a creat haos, deoarece foarte mulți oameni au aflat abia în ultimele zile din 2020 că urmează liberalizarea de la 1 ianuarie 2021 și că vor fi trecuți pe serviciul universal dacă nu încheie imediat contract pe piața liberă, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și Ministerul Energiei propun să „îndrepte” lucrurile prin oferirea de către furnizorii de ultimă instanță a unor discounturi. Acestea ar fi oferite doar consumatorilor din serviciul universal din portofoliul lor și ar reprezenta diferența dintre prețul de serviciu universal și cel dintr-un contract concurențial, cu valoarea cea mai mică dintre toate ofertele valabile la 1 ianuarie 2021. Reducerea de preț ar fi valabilă până la 30 iunie 2021, dacă în tot acest timp nu va fi încheiat un contract concurențial.
Citește articolul integral pe economie.hotnews.ro