compass bilboard.jpg

627x0-1_207ff.png

Ciprian Cucu, deţinător al unui doctorat în tehnologii educaţionale şi care lucrează în domeniul educaţiei media. Este vicepreşedinte Forum Apulum, a publicat în adevarul.ro o amplă analiză privind fenomenul ”anti-mască” din România, transformat inclusiv în proteste de stradă sau fake-news răspândite masiv pe social media.

Iată cine instrumentează ”frica” în cazul protestelor și postărilor pe Facebook anti-mască.

Campaniile împotriva purtatului de mască au început imediat după apariţia recomandărilor, asociate naraţiunilor în care fie guvernul naţional, fie „guvernul mondial” (sic!) ar fi interesat să controleze populaţia pentru obscure interese malefice. Prima categorie de mesaje a urmat această linie, în care masca a devenit „botniţă” şi refuzul de a purta mască a devenit simbolic pentru o închipuită luptă împotriva tiraniei. Acest mesaj s-a sedimentat, fiind unul dintre pilonii de bază al acestor campanii.

Publicitate - continuă să navighezi
Continuă să citești

Naraţiunea care leagă masca de dictatură este puternic ideologizată, fiind instrumentalizată politic din mai multe direcţii. Pe de o parte găsim „dreapta alternativă” care foloseşte tema pentru a susţine ideea că intervenţia guvernului este nenecesară sau chiar dăunătoare, nu doar acum ci şi în general. Pe de altă parte, găsim tema la conservatorii ultra-naţionalişti (stânga cu afinităţi naţional-comuniste), pentru care România este „o colonie a occidentului” şi care văd măsurile ca fiind impuse din occident şi încearcă să transforme refuzul de a purta mască într-un prilej de afirmare a identităţii şi suveranităţii naţionale.

O altă categorie interesantă de mesaje este cea care leagă măsurile de o pretinsă discriminare a bătrânilor şi săracilor, dusă în unele mesaje la extrem: „aţi exterminat bătrânii” sau „cei săraci să crape acasă”, o temă folosită şi în alte situaţii, inclusiv de site-uri de propagandă precum gandeste.org.

Influenceri şi idioţi utili   Termenul „idiot util” este folosit pentru a desemna persoane care contribuie, susţin şi promovează cauze pe care nu le înţeleg suficient, fiind perfect aplicabil unora dintre protestatarii anti-mască, speriaţi de discursul agresiv şi omniprezent. Nu este greu de crezut că unii dintre protestatari sau chiar unii dintre membrii faimosului grup de Facebook „fără botniţă” se găsesc în această situaţie, fiind debusolaţi de evoluţia pandemiei şi speriaţi de o serie de personaje care pozează în salvatori dar profită de situaţie pentru a-şi propaga propriile interese.

O analiză a discursului public pe această temă, evidenţiază o reţea de influenceri cum ar fi Dana Budeanu, Iosefina Pascal, Dan Chitic, Iulian Capsali şi site-uri de propagandă precum Stiripesurse.ro, Sputnik sau Activenews.ro, care se promovează şi se susţin reciproc, profitând de criza sanitară fie pentru a-şi construi profilul public, fie pentru a promova anumite poziţii ideologice, în general conservatoare, ultranaţionaliste şi uneori cu tentă conspiraţionistă. Citește articolul integral pe adevarul.ro