Investiția include un spațiu închis pentru gararea a 157 de autobuze și clădirile necesare pentru asigurarea mentenanței parcului auto. Acestea vor fi acoperite cu panouri fotovoltaice, iar fiecare loc de parcare va fi dotat cu stație de încărcare a autobuzelor
O nouă investiție în mobilitatea sustenabilă se apropie de finalizarea lucrărilor: construirea garajului pentru flota de autobuze electrice a municipalității.
Conform contractului, în acest an vor fi finalizate lucrările la prima etapă, care include garajul pentru 157 de autobuze, stațiile de încărcare aferente și alte 6 clădiri pentru asigurarea mentenanței parcului auto.
Pentru a reduce consumul de energie, clădirea garajului este acoperită cu panouri fotovoltaice. Garajul are un rol foarte important pentru prelungirea duratei de viață a autobuzelor electrice aflate în funcțiune.
Conform primarului George Scripcaru, garajul reprezintă doar prima etapă din modernizarea garajelor gestionate de operatorul de transport RATBV. Următoarele investiții luate în calcul de municipalitate vizează modernizarea garajelor de la Rulmentul și de pe Șoseaua Cristianului.
,,Orașul este într-o dezvoltare continuă, iar cea mai bună soluție de mobilitate rămâne, în continuare, transportul în comun. Pentru a rămâne competitiv, trebuie să asigurăm cele mai bune condiții pasagerilor, trebuie să continuăm investițiile în mijloacele de transport prietenoase cu mediul, dar și în infrastructura necesară funcționării în condiții optime a acestor troleibuze și autobuze electrice.
Aici, la RATBV, vom termina foarte curând lucrările la cel mai mare garaj pentru autobuze electrice din România. Este un proiect vital în ceea ce înseamnă axa de mobilitate și accesibilitate de transport public în Brașov.
Aici vor fi garate toate autobuzele electrice. Este o finanțare pe care am accesat-o cu mulți ani în urmă, în anul 2020, îl terminăm mai târziu, dar asta este situația, trebuie să închidem acest proiect.
Continuăm și în alte zone unde avem alte locuri de garat sau capete de linii de transport, la Rulmentul și pe Șoseaua Cristianului, și acolo trebuie să intervenim, să modernizăm ceea ce există”, a declarat primarul George Scripcaru.
Lucrările la toate cele 7 clădiri sunt finalizate. În prezent se mai lucrează la amenajarea drumurilor interioare, lucrări care sunt programate să se încheie, în funcție și de condițiile meteo, în următoarele săptămâni. În cea de a doua etapă de construire vor fi edificate clădirile de exploatare, atelierele de mentenanță și boxele de depozitare deșeuri.
„Toate cele șapte obiective prevăzute în această etapă de construire sunt finalizate. Aici vorbim de obiectivele II, III și IV, care reprezintă clădirea de garaj și clădirea de mentenanță a respectivei parcări.
Suntem în curs de punere în funcțiune a echipamentelor și instruire a personalului. De asemenea, clădirea 6, care reprezintă clădirea centrală termică și sediul administrative, este finalizată și urmează să fie și ea predată către beneficiar. La fel și clădirea 7, cu echipamentele industriale de spălare pentru autobuze, inclusiv instruirea personalului a fost făcută.
Lucrările sunt terminate și la obiectivul 8 – stația de carburanți și obiectivul 9 – rezerva intangibilă de apă și stația de pompare sprinklere. La faza de execuție, acum avem drumurile interioare și aleile, suntem în zona intermediară, finalizăm infrastructura în partea de balast, urmează rigolele de preluare a apelor pluviale și stratul final. Să sperăm că n-o să ne încurce foarte tare vremea”, a declarat Gabriel Năstase, managerul de proiect.
Lucrările sunt realizate de Asocierea dintre Eren Cons SRL, lider, și IMSAT Cuadripol SA, asociat, cu terții susținători: BOG ART SRL, Logosol SRL și Cuadripol SA, termenul de realizare este de 12 luni. Valoarea totală a lucrărilor este de 132.423.709,59 lei.
În prima etapă, fondurile au fost asigurate prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020, Obiectiv Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, și din bugetul local.
Dintr-un total de 73 de milioane de lei accesate, au fost cheltuite 9 milioane de lei. Contractul de finanțare a fost semnat în 31.05 2020.
Având în vedere că nu s-a reușit cheltuirea acestor fonduri, proiectul s-a etapizat și a fost semnat un nou contract de finanțare, prin Programul ”Regiunea Centru” 2021 – 2027, Prioritatea 4: – O regiune cu mobilitate urbană durabilă, Obiectivul specific: 2.8 Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, Acțiunea: 4.1 – Dezvoltarea mobilității urbane durabile în municipiile regiunii centru (inclusiv zone metropolitane și zone funcționale urbane) – apel proiecte etapizate II. Contractul, în valoare de 63,6 milioane de lei, din care cea mai mare parte a fondurilor sunt nerambursabile, a fost semnat în 30.10.2024,
Descrierea proiectului „Infrastructură de garaj pentru transport public“
Pe amplasamentul vizat se vor executa următoarele intervenții:
- Construcție garaj: clădirea garajului este o clădire cu specific industrial, fără personal permanent, destinată garării autobuzelor. Conform prevederilor legale, structura de rezistență a acestui obiect nu poate fi din metal (așa cum era prevăzut în studiul de fezabilitate), motiv pentru care s-a ales varianta structurii din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat. Suprafața construcției: 24.154 m.p.;
- Clădire mentenanță – reparații autovehicule cu posturi de lucru dedicate în funcție de tipul, dimensiunea vehiculului și activitate, dispunând de anexe (birouri, vestiare, grupuri sanitare) în suprafață de 2.368,10 mp. Clădirea de mentenanță va avea o structură din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat;
- Clădire Inspecții Tehnice Periodice, va avea tot o structură din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat, în suprafață de 1.730.9 m.p.;
- Clădirea pentru serviciul administrativ și centrala termică este destinată unor ateliere necesare funcționării întreprinderii, birourilor personalului de conducere și unor funcțiuni auxiliare. De asemenea, va include centrala termică, grupul electrogen și remiza PSI, obligatorie la o astfel de dotare. Va avea o suprafață de 1.785,64 m.p.
- Stație de spălare autobuze și rezervor îngropat hidranți. Clădirea stației de spălare a autobuzelor este destinată realizării igienizării exterioare a autobuzelor, de fiecare dată când acestea se întorc din cursă. Instalația de spălare va fi automată și va utiliza în cadrul procesului de spălare, pentru partea de clătire, apă colectată din precipitații de pe suprafețele acoperișului halelor care formează ansamblul garajului. Sub camera tehnică a stației, prelungit și în exteriorul acesteia, va fi poziționat un rezervor rectangular de apă pentru hidranții interiori și exteriori, precum și o cameră de pompe cu acces direct din exterior. Suprafață: 838,92 m.p.
- Stație de alimentare carburanți. Aceasta va fi o clădire deschisă, formată din 4 peroane acoperite, pe care se vor afla pompe de carburant și adblue, pentru autobuzele cu motoarele cu ardere internă., cu o suprafață de 380 de m.p.
- Stația de pompe și rezervoare de incendiu sprinklere. Acest grup de construcții va fi format dintr-un container de 6 metri înălțime pentru stația de pompe și un rezervor prefabricat de apă, având diametrul de 8,58 m și înălțimea de 6,30 m, cu un volum util de 300 mc. Suprafața construită este de 80 de m.p.
În cea de a doua etapă de construire vor fi edificate clădirile de exploatare, atelierele de mentenanță și boxele de depozitare deșeuri.
sursa: brasovcity.ro
