Domeniul educațional a trecut în ultimii ani prin transformări fundamentale. Metode, cum ar fi flipped classroom, abordarea bazată pe sarcini și accentul pe diferențiere au transformat procesul de învățare a limbilor străine.
Pandemia, clar a accelerat aceste trenduri. Avem un nou profil al celui care învață, care necesită noi conținuturi și noi instrumente de învățare (metode, mijloace, strategii). Întrebarea este cum putem preda noilor generații?
Accesul la informație se întâmplă oriunde, fie în clasă, fie în mediul virtual, prezența fizică nemaifiind o problemă. Mai mult de atât, capacitatea de concentrare a atenției tinde să devină din ce în ce mai scurtă din cauza expunerii la conținuturile scurte din mediul online (generația TikTok, poveștile de pe Instagram sau Facebook).
Gratificarea imediată și feedback-ul aproape constant sunt foarte importante pentru noua generație. În plus, asistăm la o mare diversitate de persoane care învață, care necesită mai multă atenție, așa numiții neurodivergent learners pe care ne propunem să-i identificăm, să-i luăm în calcul și să-i includem în grupurile din care fac parte.
Ca să răspundem tuturor acestor provocări, rolul profesorului care predă limbi străine trebuie reconsiderat. E clar că pe lângă transmiterea de informații, profesorul trebuie să devină partener, antrenor care încurajează, motivează și orientează elevii, care le oferă feedback constant, îi implică în procesul de evaluare, ajungând astfel la o evaluare formativă. Pentru aceasta este nevoie să regândim modul în care îi formăm pe profesori și pe elevi pentru a avea cele mai bune rezultate.
Directorul Școlii Gimnaziale Hălchiu, Daniel Teodor Călin, împreună cu echipa de proiecte alcătuită din Monica Avadănii, profesor pentru învățământul primar și Elena Irimie, profesor de Limba engleză, au decis că o modalitate excelentă ar fi implicarea elevilor și profesorilor noștri în proiecte E-twinning și Erasmus. Pornind de la proiectul E-twinning L@nguages4@ll a cărui fondatoare este Fatma Kul, profesor de Limba engleză de la SALIHLI 50. YIL ORTAOKULU, Turcia, în parteneriat cu CPR ADERSA 1, Spania (coordonator), Escola Secundária Dr. Joaquim Gomes Ferreira Alves, Valadares, Vila Nova de Gaia, Portugalia, am depus o aplicație în cadrul programului Erasmus, proiecte de parteneriat strategic-acțiune cheie 2 și astfel am obținut o finanțare de 60.000 EUR, conform contractul 2022-1-ES01-KA210-SCH-000083536, aprobat de Agenția Națională din Spania Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE).
Obiectivele proiectului L@ngu@ges4@ll 2022-1-ES01-KA210-SCH-000083536 sunt:
- să ofere profesorilor instrumente și metode pentru a promova și a evalua competentențe lingvistice și digitale;
- să îmbunătățescă cunoștințele și capacitatea de conștientizare a elevilor în legătură cu importanța învățării limbii engleze și dezvoltarea competențelor digitale;
- să le dezvolte elevilor competențe lingvistice (limba engleză) și competențe digitale.
Proiectul presupune realizarea a patru mobilități în cele patru țări de unde provin partenerii. Prima mobilitate a avut loc în România în perioada 15-20 mai 2023. Activitățile au reunit 12 elevi și 8 profesori din cele patru țări partenere. Din Spania au participat profesorii Juan Luis Ruiz Palma și Julia Lorca, din Portugalia, Cândida Grijó și Helena Reis, iar din Turcia, Fatma Kul și Erkam Güneş. Programul a fost variat, cuprinzând activități precum vânătoare de comori, ateliere de lucru, vizite de studiu, vizite culturale.
Prima zi a debutat cu ceremonia de bun-venit și prezentarea delegațiilor. Pentru o mai bună cunoștere a culturii românești, elevii școlii noastre au pregătit un scurt program de cântece și dansuri populare din România.
A urmat vizitarea școlii, activități de spargere a gheții pentru elevi, iar pentru profesori o întâlnire metodică și de management al proiectului. De asemenea, prin intermediul unei vânători de comori și pornind de la legenda întemeietorului satului Hălchiu, Cavalerul Fulkun, profesorii și elevii au cunoscut cele mai importante obiective turistice din localitatea gazdă.
Au vizitat Biserica Evanghelică, cladirea primăriei, unde domnul primar Ioan Gârbacea i-a întâmpinat și le-a prezentat informații despre Hălchiu și Biserica Ortodoxă Sfinții Mihail și Gavriil.
Ziua a doua a constat în organizarea a trei ateliere de lucru: atelierul în urma căruia a rezultat logo-ul proiectului, un atelier de activități muzicale în care elevii s-au bucurat să încerce cântatul la foaia de copt, cu boomwhackers, au experimentat percuția corporală și cântatul cu ajutorul instrumentelor. A fost un prilej foarte bun în care elevii din toate țările partnere și au arătat talentul. Al treilea atelier a constat în interpretarea unor piese de teatru. Elevii au format echipe mixte cu parteneri din cele patru țări și au pus în scenă piese de teatru.
În a treia zi, captivați de povestea contelui Dracula, dorința tuturor a fost să viziteze Castelul Bran unde s-au bucurat de o frumoasă lecție de istorie presărată cu detalii care ridică un văl de mister asupra castelului, fâcând loc poveștilor cu vârcolaci și vampiri. De asemenea, au vizitat și Dinopark, de la Râșnov, un muzeu în aer liber care le-a propus un traseu impresionant cu peste 120 de dinozauri în mărime naturală.
În a patra zi, elevi și profesori deopotrivă, s-au bucurat de savoarea ciocolatei pe care au gătit-o împreună. Au studiat modul în care se cultivă și se prelucrează cacaua, au citit despre tradiții din diferite părți ale lumii despre cum se face ciocolată, care sunt ingredientele de bază, iar apoi au fost ei înșiși creatori ai unei savuroase rețete de ciocolată cu stafide și nuci prăjite pe care au gustat-o la final de proiect. Adina Bocioc, deținătoarea școlii private de limbi străine Smart Junior, ne-a oferit ocazia de a asista la orele dumneaei, de a ne prezenta metode atractive de spargere a gheții. Toți participanții s-au prezentat în moduri inedite, au discutat despre interesele lor, despre activitățile preferate, despre ce le place și ce nu le place, au răspuns la un scurt quiz despre Marea Britanie și s-au jucat Hot potato.
Ziua a cincea a constat în evaluarea obiectivelor propuse a fi realizate odată cu efectuarea vizitei în Romania: crearea unor spații colaborative (website cu piese de teatru și fișe de lucru pentru exersarea elementelor de vocabular, un drive cu diferite materiale create de elevi-poster, logo, prezentările școlilor, fotografii, materiale video, fișe de lucru cu exerciții preluate de la Smart Junior, rețete de ciocolată și alte exemple de bune practici), formarea de competențe digitale pentru elevi și profesori, noi metode de predare pentru profesori (actorie, atelierul de gătit), un site cu jocuri unde elevii pot exersa limba engleză. Festivitatea de înmânare a certificatelor de participare i-a provocat pe oaspeți să îmbrace costumul românesc și să asculte cântece tradiționale. Partea cea mai plăcută a fost degustarea prăjiturilor cu specific românesc pe care mămicile harnice ale copiilor le-au pregătit pentru oaspeți.
Activitățile realizate în timpul mobilității din România au contribuit semnificativ la îndeplinirea obiectivelor proiectului. Sarcinile au avut la baza cooperarea între cele patru echipe internaționale și schimbul de bune practici. Participanții au plecat cu amintiri frumoase, impresionați fiind de tradițiile românești și de atracțiile turistice, manifestându-și dorința de a reveni în România.
2023 este declarat anul european al competențelor. Credem că programul Erasmus este răspunsul perfect pentru nevoile cadrelor didactice și ale elevilor despre care vorbeam la începutul articolului. Oferă cadrul propice pentru a da un nou impuls învățării, sprijinind inovarea, cooperarea și formarea de competențe esențiale pe piața muncii.