Aceasta este una dintre concluziile conferinței „EDU.DUAL – Strategii și Parteneriate”, în urma exemplelor de bună practică pe care Brașovul le-a prezentat
La sfârșitul săptămânii trecute, pe 13 și 14 octombrie, a avut loc la Brașov cea mai importantă conferință internațională dedicată învățământului dual din România, „EDU.DUAL – Strategii și Parteneriate”, la care au participat peste 200 de reprezentanți ai unităților de învățământ cu profil tehnic, atât la nivel preuniversitar, cât și universitar, ai administrațiilor publice din România, ai mediului de afaceri.
Ei au venit la Brașov pentru de vedea cum influențează educația tinerilor noile schimbări din legislația care privește învățământul dual – în special trecerea la ciclul complet de învățământ dual, preuniversitar și universitar – și care este impactul acestora asupra economiei și societății unei regiuni. De asemenea, au fost discutate oportunitățile de finanțare din domeniu și, nu în ultimul rând, au fost prezentate exemple de succes din țările europene în care acest sistem de educație este foarte dezvoltat. A fost descris și exemplul Brașovului, pionier în dezvoltarea sistemului dual în România, primul oraș l-a demarat și singurul care are o unitate de învățământ în sistem dual cu personalitate juridică, Școala Profesională Germană Kronstadt.
Alături de Primăria Municipiului Brașov, Inspectoratul Școlar Județean Brașov, Universitatea de Științe Aplicate și Arte din Lucerna (HSLU) și Ambasada Elveției la București (sub patronajul cărei s-a desfășurat evenimentul), au fost peste 40 de speakeri, din 5 țări, reprezentanți ai administrației publice centrale și locale, ambasadori sau reprezentanți ai unor ambasade din țări cu experiență în învățământul dual, reprezentanți ai învățământului preuniversitar și universitar și oameni de afaceri cu companii private implicate activ în derularea acestui sistem de educație.
,,Prima conferință de educație duală desfășurată la Brașov a fost un succes. Un succes pentru că am avut în aceeași cameră, la aceeași masă, autorități centrale, reprezentanți ai Guvernului, am avut autorități locale, am avut mediul de afaceri, am avut Școala Profesională Germană Kronstadt, am avut povești de succes atât din România, cât și din afara granițelor țării, am avut invitați din Bulgaria, din Elveția, am avut ambasadele care susțin aceste demersuri și ambasade ale unor țări cu experiență în ceea ce privește învățământul dual – mă refer aici la Ambasada Elveției, care a oferit și patronaj la acest eveniment, dar și Ambasada Germaniei”, a declarat primarul Allen Coliban, la finalul conferinței.
Un alt subiect foarte interesant pentru participanți a fost cel referitor la finanțările destinate dezvoltării învățământului dual, mai ales din perspectiva lansării mai multor linii de finanțare – Planul Național de Redresare și Reziliență, Programul Operațional Educație și Ocupare și, nu în ultimul rând, cel de-al doilea program de cooperare româno-elvețian, în valoare de 221,5 milioane de franci elvețieni, destinat și educației și formării vocaționale și care va fi semnat la începutul lunii viitoare de președinții celor două țări.
PNRR rămâne una dintre cele mai mari finanțări alocate direct dezvoltării învățământului dual în sistem complet, preuniversitar și universitar, și prevede amenajarea sau construirea a 10 campusuri școlare pentru învățământul dual, suma fiind de maxim 21,3 milioane de euro pentru fiecare. În cadrul conferinței, ministrul secretar de stat în cadrul Ministerul Educației, Ionel – Florian Lixandru, a explicat că sunt discuții la nivelul ministerului ca acest număr de campusuri să crească până la 16.
Având în vedere experiența în domeniu, dar și faptul că are deja un teren de peste 20.000 de metri pătrați disponibili pentru construirea acestui campus, municipalitatea – împreună cu consiliile județene din Brașov, Covasna, Harghita, cu Universitatea Transilvania, mai multe colegii tehnice și companii private – și-a anunțat deja intenția de a fi una dintre regiunile care vor construi un astfel de campus.
,,Toate discuțiile de aici cred că vor cântări în ceea ce va pune pe masă ministerul cu privire la cadrul de finanțare pentru cele cel puțin zece campusuri regionale de învățământ dual. În această competiție și din această perspectivă, a dezvoltării unor campusuri mari regionale, Brașovul cred că este în prima poziție, este în primul rând de start, pentru că nu de puține ori a fost oferit drept exemplu de bune practici, de pionierat în acest domeniu în România, și tot ceea ce s-a întâmplat aici, în Brașov, la inițiativa mediului de afaceri local – pentru că fără un mediu de afaceri puternic învățământul dual are foarte puține șanse de succes – toate aceste lucruri sunt modele de replicat în România, iar pentru noi reprezintă primul pas. Vrem să trecem la nivelul următor și să avem acest campus regional la Brașov, o investiție de aproximativ 20 de milioane de euro”, a explicat primarul Allen Coliban.
Poziția sa a fost susținută și de secretarul de stat în cancelaria primului ministru, Roxana Mînzatu, care a subliniat rolul decisiv pe care învățământul dual din Brașov l-a avut pentru dezvoltarea acestui sistem în România.
,,Cred că Brașovul este o sursă de expertiză și un centru care face pionierat, nu doar pentru județul nostru, ci pentru toată România. Avem alocarea de 338 de milioane de euro din PNRR, care ar trebui să finanțeze minim zece campusuri duale. Cred, și este normal, că Brașovul și regiunea noastră ar trebui să fie gazda unui astfel de campus, având în vedere ceea ce am dezvoltat în ultimii ani. (….) Este extrem de important să folosim bunele practici pentru a schimba mentalități și la nivelul părinților și la cel al cadrelor didactice, poate și la nivelul unor angajatori care, în unele zone ale României, nu se implică atât de mult în ceea ce înseamnă învățământ dual. Trebuie să ne uităm în primul rând la ce s-a putut face și Brașovul este un exemplu de «AȘA DA!»”, a precizat Roxana Mînzatu, secretar de stat în Cancelaria Primului Ministru.
Importanța Brașovului în extinderea acestui tip de învățământ la nivelul întregii țări (de la Brașov în 2012, la aproape toată România în anul școlar 2019 – 2020, când mai erau doar 5 județe care nu aveau clase în sistem dual) a fost recunoscută și de participanții din celelalte județe, care s-au arătat încântați – după conferință și vizitele pe teren – de modelul Brașovului, pe care speră să îl pună în practică și în județele lor. Unul dintre participanți chiar a spus că în județul din care vine ,,învățământul dual este la nivel de ieșire din epoca de piatră”, dar speră ca în câțiva ani să ajungă la ceea ce are Brașovul astăzi.
La acest eveniment au participat peste 200 de invitați – reprezentanți ai unităților de învățământ cu profil tehnic, atât la nivel preuniversitar, cât și universitar, ai administrațiilor publice din România, ai mediului de afaceri – din mai multe județe: Bihor, Buzău, Caraș-Severin, Constanța, Covasna, Giurgiu, Harghita, Ialomița, Ilfov, Vrancea și municipiul București.
Au susținut prezentări 42 de speakeri din România, Elveția, Germania, Austria și Bulgaria, printre ei numărându-se reprezentanți ai administrației centrale și locale (cum ar fi Roxana Mânzatu – ministru secretar de stat în cancelaria primului ministru; Ionel – Florian Lixandru, ministru secretar de stat în cadrul Ministerul Educației; primarul Allen Coliban), ambasadori sau reprezentanți ai ambasadelor (de exemplu ES Arthur Mattli, ambasadorul Confederației elvețiene).
De asemenea, printre vorbitorii la conferință au fost și reprezentanții învățământului preuniversitar (de exemplu Ovidiu Tripșa, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Brașov) și universitar (din partea Universității Transilvania, vorbitori au fost profesorii Luminița Pârv și Marius Luculescu, iar Michael Derrer a reprezentat Universitatea de Științe Aplicate din Lucerna).
Nu în ultimul rând, reprezentanții companiilor, ai asociațiilor profesionale implicate în dezvoltarea acestui învățământ au fost și ei prezenți la Brașov (printre aceștia numărându-se și Werner Braun, Clubul Economic German, și Camelia Engel, președinte DWK Fit4Future), dar și președintele Camerei de Comerț Brașov, Silviu Costea, și cel al Asociației Firmelor Constanța, Ciprian Lepădatu.
Vă reamintim că Brașovul a fost cel care, în 2012, după modificarea Legii educației, a înființat Școala Profesională Germană Kronstadt, în cadrul unui parteneriat între municipalitate, Inspectoratul Școlar și Clubul Economic German, unitate de învățământ care a căpătat personalitate juridică în 2013.
Ulterior, alte 6 unități de învățământ preuniversitar din Brașov au înființat clase de învățământ dual: Colegiul Național Economic ,,Andrei Bârseanu”, Colegiul Tehnic de Transporturi, Colegiul Tehnic Energetic ,,Remus Răduleț”, Colegiul Tehnic ,,Maria Baiulescu”, Colegiul Tehnic ,,Mircea Cristea”, Colegiul Tehnic ,,Transilvania“. Conform Autorității Naționale pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual din România, Brașovul a fost, în 2012, primul* județ în care s-au înființat clase în sistem dual (în acel moment SPGK funcționa în cadrul Colegiului Tehnic Mircea Cristea), după care, în 2013, a fost urmat de județele Hunedoara și Satu Mare, pentru ca în 2014 să se adauge clase în sistem dual și județele Cluj, Sibiu și Dolj. În anul școlar 2019 – 2020, în România mai erau doar 5 județe care nu aveau clase în acest sistem de parteneriat administrație, școală, agenți economici.
sursa: brasovcity.ro